2009-10-14 00:00:00 DEFINIRANJE ISHODA UČENJA- Gospodarstvo TEMELJNI GOSPODARSKI POJMOVI 1. Pojam · prepoznati pojam gospodarstva/ekonomije · razlikovati pojam gospodarstvenika · objasniti pojam makroekonomije i mikroekonomije · objasniti problem oskudnosti i problem izbora zbog čega nastaje ekonomija/gospodarstvo · objasniti teoriju potreba (stvarne, nametnute) i motivacijski lanac · prikazati u kratkim crtama na primjeru odnos ograničenih mogućnosti i neograničenih ljudskih želja i potreba · objasniti pojam oportunitetnog troška i navesti primjer · objasniti u čemu se sastoje temeljni gospodarski problemi što, kako za koga raditi/stvarati proizvode? · objasniti pojam proizvodnih činitelja GOSPODARSKI SUSTAVI 2. Slobodna tržišna gospodarstva i komandna gospodarstva · pojam ekonomske slobode i odgovornosti · razlikovati tipove gospodarskih sustava (običajnog, komandnog, tržišnog, mješovitog) i način donošenja odgovora na temeljna gospodarska pitanja uz primjere zemalja s pojedinim gospodarskim sustavom · razlikovati pojmove: tržišta, ponude, potražnje, konkurencije, profita, gubitka · razlikovati tržišne funkcije · objasniti i razlikovati zakon ponude i zakon potražnje · opisati u kratkim crtana utvrđivanje tržišne cijene u uvjetima savršene konkurencije te objasniti pojam tržišne ravnoteže · opisati u kratkim crtama vrste konkurencije (potpuna-savršena, ograničena) i tržišne strukture (monopol-monopson, duopol-duopson, oligopol-oligopson) 3. Nevidljiva ruka· razjasniti pojam potpune tržišne slobode – ideju laissez faire · razumjeti teoriju nevidljive ruke · prepoznati nedostatke primjene teorije nevidljive ruke u praksi (posljedice svj. ekonomske krize) 4. Ekonomija ponude i ekonomija potražnje· prepoznati potrebu državnog intervencionizma u gospodarstvu · prepoznati pojam ekonomije potražnje – kejnezijanska ekonomija · prepoznati pojam ekonomije ponude – monetaristička teorija · razlikovati odgovornosti moderne države (promicanje općih dobara – briga o javnim dobrima uz maksimalnu djelotvornost, poštene konkurencije, brigu o eksternalijama; osiguranje jednakosti – raspodjela dohotka i sigurnost za sve osobe uz odgovarajući sustav oporezivanja; poticanje makroekonomskog rasta i stabilnosti) · prepoznati način mjerenja gospodarske uspješnosti – makro razina – bruto nacionalni proizvod; mikro razina – dohodak/stanovniku · razumjeti pojam životnog standarda 5. Kapital, novčarstvo, dioničarsko gospodarstvo· prepoznati pojam kapitala i novca · prepoznati pojavne oblike kapitala (materijalni, nematerijalni, novčani oblik) · razumjeti proces ulaganja novca i povrata vrijednosti od ulaganja (na primjeru objasniti novčani pretvorbeni krug) · objasniti pojam kreditiranja · objasniti pojam banke i ulogu središnje banke u bankarskom sustavu · objasniti pojam trgovačkog društva, u kratkim crtama opisati vrste društva osoba i društva kapitala (prema našem zakonu) · objasniti pojam burze · razlikovati dionicu i obveznicu · opisati u kratkim crtama interes ulaganja u dionice PODUZETNIŠTVO 6. Poduzetništvo, ustroj poslovne organizacije (biznisa), menadžment i marketing · objasniti pojam poduzetništva, poduzetničkog pothvata i njegovih sastavnica (ideje, inicijative, inputa) · razlikovati invenciju (ideju) i inovaciju · objasniti pojam poduzetnika i njegove glavne značajke (ljudske, stručne), svrhu i cilj njegove poduzetničke aktivnosti (očekivanje dobiti od ulaganja uz svjesno prihvaćanje mogućeg rizika koji taj posao može donijeti) · opisati u kratkim crtama kako poduzetnički interes pridonosi općem dobru i iz toga izvesti vezu poticanja poduzetništva i gospodarskog razvoja · opisati u kratkim crtama ulaganje u poduzetnički pothvat – poslovnu organizaciju i gospodarski ciklus (uočavanje potrebe; proizvodnja, raspodjela, razmjena, potrošnja) · opisati menadžera i njegovu ulogu u poslovnoj organizaciji (menadžerske vještine: tehničke, socijalne, strategijske; menadžerske razine: niži, srednji, top) · razlikovati poduzetnika i menadžera · interpretirati potrebu upravljanja projektno-proizvodnim ciklusom (uz to objasniti pojmove: bilanciranje, planiranje) · opisati u kratkim crtama važnost i potrebu marketinške orijentacije u poslovanju · objasniti pojam marketinga · razumjeti pojam marketinški splet (4P – proizvod, cijena, plasman, promocija) GOSPODARSKI RAZVOJNI TRENDOVI 7. Gospodarstvo Europe, svijeta i RH · opisati društveno-politički razvoj Hrvatske od 19. stoljeća do danas s naglaskom na gospodarske uvjete (kapitalizam-dominantno privatno vlasništvo pojedinca; socijalizam-dominantno društveno vlasništvo; tranzicijsko razdoblje prema kapitalizmu-dominantno privatno vlasništvo) · izvesti zaključak o razvojnim mogućnostima hrvatskog gospodarstva u europskim i svjetskim razmjerima (korelacija s Geografijom) · OBJASNITI gospodarske svjetski trendovi (globalizacija, informacija, kombinacija, rekombinacija – inovacija) · interpretirati razvoj Europske unije
|
Hotelijersko turistička škola Zagreb |