2009-10-14 00:00:00 Kurikulum nastave georgrafije
Obrazovanje se zasniva na jednom dokumentu – okvirnom kurikulumu koji jasno postavlja načela, vrijedosti, ciljeve i ishode kojima teži obrazovni sustav.
Omogučuje podizanje kvalitete čitavog obrazovnog sustava a u prvi plan dolaze ishodi obrazovanja – ono što učenici tijekom školovanja trebaju naučiti, što trebaju znati i moći, koje vrijednosti prihvačati.
Škola nije samo mjesto usvajanja znanja i prenošenja činjenica nego mjesto cjelovitog osobnog i socijalnog razvoja učenika.
Kurikulum je puno više od tradicionalnog nastavnog plana koji naglašava koje sadržaje treba poučavati. Umjesto toga, kurikulum ističe ishode obrazovanja, određujuči standarde znanja, vještina i vrijednosti koje trebaju dostići svi učenici. Na taj način kurikulum osigurava kvalitetu obrazovanja za sve.
Fleksibilan dokument koji nastavnici svake pojedine škole prilagođavaju potrebama i obilježjima svojih učenika.
KURIKULUM GEOGRAFIJE
Geografija je obavezan i zaseban predmet s tjednom satnicom od najmanje 2 sata. Izborom tema potrebno je ostvariti horizontalnu korelaciju i integraciju nastavnih sadržaja kako bi učenici stekli cjelovito znanje i vještine korisne za život i cijeloživotno obrazovanje.
Prema provedenim istraživanjima u izradi kurikuluma uočeno je da je prema zanimljivosti geografija na 4. mjestu iza tjelesne i zdravstvene kulture, stranog jezika i biologije. Prema razumljivosti na 3. mjestu iza TZK i vjeronauka, prema težini na 8. mjestu iza matematike, kemije, hrvatskog jezika, fizike, stranog jezika, povijesti i biologije. Prema korisnosti u sadašnjosti na 5. mjestu iza stranog jezika, matematike, TZK i hrvatskog jezika a prema korisnosti za budućnost na 4. mjestu iza stranog jezika, matematike i hrvatskog jezika.
CILJEVI I OČEKIVANA UČENIČKA POSTIGNUĆA NASTAVE GEOGRAFIJE
CILJEVI PREDMETA :: razvijanje znanja, razumijevanja i pripremljenosti za različita pitanja koja se tiču odnosa čovjeka i njegova okruženja :: jačanje percepcije prostora i prostornih odnosa, stvaranje osnove za upoznavanje različitih mjesta i područja :: razvijanje sposobnosti uočavanja veza i odnosa pojedinih segmenata čovjekova okruženja :: razumijevanje važnosti održanja i ravnomjernog korištenja resursa te njihovih utjecaja na okoliš :: usvajanje i prihvačanje osjećaja odgovornosti za očuvanje zajedničkog okoliša u cilju osiguranja održivog razvoja :: razvijanje svijesti o važnosti donošenja kvalitetnih odluka o prostoru i okolišu :: razvijanje razumijevanja i uvažavanje ostalih ljudi, naroda i kultura :: razumijevanje važnosti osobnih prava i odgovornosti :: razvijanje sposobnosti korištenja različitih izvora informacija te usvajanje znanja putem opažanja, analiziranja, ispitivanja i istraživanja :: putem rasprave učenici uče argumentirati svoja stajališta i prihvačati tuđa mišljenja i stavove
POSTIGNUĆA :: na temelju naučenih geografskih informacija steći vještinu usporedbe, analize i predstavljanja znečajki pojedinih područja u usmenom i pismenom obliku
ZNANJA, VJEŠTINE I RAZUMIJEVANJA
Prikupljanje geografskih informacija
:: postavljanje geografskih pitanja (Gdje je što? Kako izgleda? Kako je postalo takvim? Kako i zašto se mijenja? :: prikupljanje podataka :: analiza i vrednovanje podataka te donošenje zaključaka :: razumijevanje utjecaja ljudskih stavova i razmišljanja na poltička, društvena,prirodna i ekonomska događanja te formiranje vlastitih stavova :: iznošenje stavova i rezultata istraživanja
BLOOMOVA TAKSONOMIJA
Oblici učenja podjeljeni su u 3 kategorije: :: kognitivna ( znanje ) :: afekivna ( stavovi ) :: psihomotorička ( vještine )
Činjenično znanje :: najniži obrazovni cilj, temeljno znanje :: usvajanje terminologije, prisjećanje :: učenik mora memorirati, definirati, opisati, označiti, nabrojati i prepoznati
Razumijevanje :: sposobnost npromišljanja o znečenju usvojenih činjenica :: kategorija znanja koja se može pokazati interpretiranjem naučenih činjenica, sažimanjem, objašnjavanjem i predviđanjem učinaka ili posljedica :: viši je obrazovni cilj od prethodnog jednostavnog prisjećanja na informacije i predstavlja najniži stupanj razumijevanja :: učenik treba interpretirati slike, karte,tablice, grafikone te na temelju činjenica predvidjeti posljedice
Primjena :: sposobnost uporabe naučenih pravila, zakona, metoda ili teorija u novim konkretnim situacijama (npr. konstruirati grafikon ili demonstrirati ispravnu uporabu neke metode ili postupka )
Analiza :: na analitičkoj razini znanja učenik mora biti sposoban naučene sadržaje razdvojiti na sastavne djelove i razumjeti strukturu :: viši cilj od razine razumijevanja :: učenik mora uspoređivati, suprotstavljati, prepoznati neizrečene pretpostavke, razlikovati činjenice od zaključka, razlikovati uzrok od posljedice
Sinteza :: znači od pojedinačnih djelova stvoriti novu cjelinu :: ističe se kreativno ponašanje s naglaskom na formuliranje novih obrazaca ili struktura :: sposobnost kombinacije, postavljanje hipoteze, planiranje, držanje predavanja
Procjena :: sposobnost svrhovite prosudbe vrijednosti projekta :: najviši obrazovni ciljevi u spoznajnoj hijerarhiji jer sadrže elemente prethodnih razina :: prosuditi primjerenost zaključaka iz prikazanih podataka, prosuditi vrijednost nekog projekta :: prosuditi logičnu postojanost pisanog materijala ili predavanja
Detaljnije odrednice vrednovanja usvojenog znanja usmenim odgovorom
a) s obzirom na reakciju, učenik reagira: :: brzo i točno (5) :: sporije ali baz pomoći (4) :: sporije uz pomoć (3) :: djelomično (2) :: bez razumijevanja (1)
b) s obzirom na kvalitetu znanja i kvalitetu u odnosu na postavljeno pitanje :: izrazito opširna, točna, temeljita i znanstveno utemeljena (5) :: točna i opširna (4) :: prosječna (3) :: nepotpuna (2) :: bez znanja (1)
c) s obzirom na način iznošanja i argumentaciju :: logičan i argumentiran (5) :: uglavnom logičan, uvjerljiv, s razumijevanjem (4) :: logičan u pojedinim djelovima (3) :: općenito zadovoljavajući (2) :: bez loguke i razumijevanja (1)
Moguče granice ocjena pismene provjere znanja
:: kod pretežno vezanih odgovora 90-100 % (5) 77-89 % (4) 64-76 % (3) 50-63 % (2) manje od 50 % (1)
:: kod pretežno slobodnih odgovora 86-100 % (5) 71-85 % (4) 56-70 % (3) 42-55 % (2) manje od 42 % (1)
POŽELJNE PROFESIONALNE OSOBINE PROFESORA
:: da osigura više od jednog izvora znanja iz kojih učenici mogu učiti :: da uključuje učenike u situacije stjecanja novih iskustava koja će omoguĆiti promjenu prethodno stečenih koncepata znanja :: da omoguĆuje učenicima da svojim reakcijama i odgovorima usmjeravaju tijek nastavnog procesa i da imaju dovoljno vremena za razmišljanje nakon postavljenog pitanja :: potiče klimu radoznalosti i propitivanja traženjem od učenika da razmišljaju koja bi pitanja mogli postaviti o temi :: postavlja otvorena pitanja i potiče smislenu diskusiju među učenicima :: zahtjeva smisleno i jasno izražavanje učenika jer samo su tada naučili |
Hotelijersko turistička škola Zagreb |